Gür Irmak Özel Rehabilitasyon Merkezi
Bedensel Yetersi̇zli̇ği̇ Olan Bi̇reyler İçin Destek Eği̇ti̇m Programı
Fiziksel yetersizliği olan bir kişi, çalışma dahil günlük yaşam aktivitelerinin bir veya daha fazla yönünde bir dezavantaj veya kısıtlama oluşturan lokomotor ve nörolojik kökenli bir yetersizliği olan bir kişi olarak tanımlanmaktadır. Fiziksel yetersizliği olan bireyler için eğitimin genel amacı, bireylerin gelişimine odaklanmış, bireylerin bağımsız yaşam için temel günlük yaşam becerilerini öğretmektir. Fiziksel yetersizliğin bireyin, hareketlilik, duruş ve el becerisini etkileyebilecek çeşitli derecelerde zayıflıklara ve uzuvların koordinasyonuna neden olabilir. Kalp hastalıkları gibi diğer fiziksel problemler zayıf egzersiz toleransına ve düşük fiziksel uygunluğa neden olabilir. Tüm bunlar doğrudan bireylerin sıradan okul rutinleriyle başa çıkma zorunluluğuyla sonuçlanabilir ve çevreyi keşfetme ve anlama yeteneklerini sınırlayabilir.
Fiziksel Yetersizliğin Nedenleri
SEREBRAL PALSİSerebral Palsi, çocuklukta en sık rastlanan fiziksel yetersizlik durumudur. Gelişimini tamamlamamış beynin; doğum öncesi, doğum sırası veya doğum sonrası dönemde hasar görmesi nedeniyle oluşur.Serebral Palsi ilerleyici değildir. Travmaya uğramış beyne erken müdahale edilmesi ve hayat boyu rehabilitasyon uygulamasıyla önemli gelişmeler sağlanabilmektedir.
- Hemipleji (TekTaraflı)
- Kuadripleji (DörtTaraflı)
- Diplej (İkiTaraflı)
- Ataksik
- Diskinetik
- Karışık
- Seviye I
- Seviye II
- Seviye III
- Seviye IV
- Seviye V
Fiziksel Yetersizliğin Belirtileri
Motor gelişim aşamalarında gecikme, çeşitli fiziksel ve nörolojik sorunlarla ilişkilidir. Bu gecikme, oturmuş ya da yüzükoyun uzanmış pozisyondayken kafasını kaldırmakta zorlanma, duruş bozukluğu, vücudunun bir yanını kullanma eğilimi, kasların fazla gergin ya da gevşek olması, kas kontrolünün zayıf olması, beslenme ve yutma güçlüğü gibi belirtilerle kendini gösterir. Ayrıca, normalin dışında refleks hareketlerin görülmesi de yaygındır.
Motor gelişim geriliğine bağlı hareket ve fonksiyon kayıpları, merkezi sinir sistemini etkileyen dejeneratif, metabolik ve genetik kökenli hastalıklarla da ilişkilidir. Mental Motor Retardasyon (MMR), zekâ, duyu, algı ve motor bozukluklarının çeşitli oranlarda bir arada görüldüğü genel bir durumdur. Doğuştan Kol Felci (Brakial Pleksus Yaralanması), doğum sırasında kola giden sinirlerin zedelenmesine bağlı olarak ortaya çıkar ve hareket ile duyuyu etkiler. Omurilik Kapanma Defektleri (Spina Bifida-Meningomyelosel), omuriliğin dışarıya doğru kese şeklinde fıtıklaştığı ve bacaklarda değişen derecelerde felçlere neden olan bir hastalıktır. Doğuştan Kas Hastalıkları, iskelet kas yapısındaki bozulma ve kas güçsüzlüğü ile karakterizedir. Travmatik Nedenli Merkezi Sinir Sistemi Yaralanmaları, trafik kazaları, yüksekten düşme ve ateşli silah yaralanmaları gibi kazalar sonucunda oluşur ve kalıcı özre yol açabilir. Süreğen Hastalıklardan Kaynaklanan Motor Gelişim Gerilikleri ise doğuştan ya da sonradan oluşabilir ve yaşam boyu devam edebilir.
Bu tür fiziksel yetersizliklerle yaşayan bireyler için destek eğitim programları, bireyselleştirilmiş yaklaşımlarla günlük yaşam becerilerini geliştirmeyi, iletişim yeteneklerini artırmayı, sosyal entegrasyonu desteklemeyi ve bağımsızlık düzeylerini artırmayı amaçlar. Bu programlar, motor gelişim geriliği yaşayan bireylerin yaşam kalitesini artırmak ve toplumsal hayata aktif katılımlarını sağlamak için kritik öneme sahiptir.